De Nederlandse kust wint fors aan populariteit - Wat betekent dat voor Voorne-Putten?
Volgens ABN AMRO is de Nederlandse kust populairder dan ooit. Het aantal overnachtingen in kustregio’s steeg in 2023 met maar liefst 21% ten opzichte van 2019. Extra opsteker: veruit de grootste stijging was te zien in onze regio: Groot Rijnmond verdubbelde (+112%) het aantal overnachtingen. Vooral onder Nederlanders en Belgen is de belangstelling gegroeid, maar ook Duitsers weten de kust weer goed te vinden. In totaal werden er vorig jaar meer dan 20 miljoen overnachtingen geboekt in de kustgemeenten - een record.
Onze regio onverminderd populair bij Duitsers en Belgen
Voorne-Putten leunt - net als de rest van de Nederlandse kust - zwaar op vaste gasten. Irma van Oosten - directeur van de toeristische organisatie Marketing OP Voorne-Putten: “Volgens onderzoek is zo'n 49 procent van de gasten is afkomstig uit Nederland. Duitse gasten zijn goed voor 36 procent in de regio Groot-Rijnmond, gevolgd door Belgische gasten met 8 procent. Cijfers die herkenbaar zijn voor wat we terugkrijgen van campings, hotels en vakantieparken op het eiland.”
Dagbezoekers besteden relatief veel aan de kust
Het uitgavenpatroon van Belgische en Duitse dagtoeristen ligt 24 procent hoger in kustplaatsen. Uit onderzoek van NBTC blijkt dat het uitgavenpatroon in verschillende kustgemeenten gemiddeld op 135 euro per bezoek ligt, in tegenstelling tot andere toeristische niet-kustplaatsen waar er gemiddeld 109 euro per bezoek wordt besteed. Volgens data van het NBTC zijn met name de horeca en strandvoorzieningen die de meeste inkomsten uit dagtoerisme genereren.
Nederlandse kust behoort tot de duurdere bestemmingen
Uit gegevens van Booking Experts blijkt dat de omzet van accommodaties gemiddeld in de kustregio bijna het dubbele is van het landelijke gemiddelde. Van Oosten: “Het prijsverschil weerspiegelt de positie van de kust als aantrekkelijke bestemming, waar de vraag groot genoeg is om deze tarieven te hanteren.”
Inwoners Voorne-Putten moeten profiteren van toerisme
In Zeeland kent het succes van het kusttoerisme ook een schaduwzijde volgens onderzoek van Hogeschool Zeeland; waar het draagvlak voor toerisme door overbezetting aan het dalen is. “Op Voorne-Putten willen we dit niet laten gebeuren. Eén van de belangrijkste pijlers voor de nieuwe marketingstrategie van Marketing OP Voorne-Putten is bewonersprofijt - zorgen dat inwoners niet inleveren door toerisme maar er juist blijvend van profiteren” zegt van Oosten. “Dat gaat verder dan alleen de gunstige economische voordelen”. Uit onderzoek van NBTC blijkt dat zonder toeristen lokale belastingen omhoog moeten en voorzieningen krimpen: naast iedere euro die een toerist uitgeeft aan een overnachting, gaan er tot wel 3,50 euro naar winkels, horeca, attracties en vervoer.
Groeikansen voor Voorne-Putten
“De uitdaging voor onze regio ligt in niet zomaar méér groei, maar in slimme groei: spreiding over seizoenen, doelgroepen en het eiland. Naast werken aan de bekendheid en het imago van Voorne-Putten gaat onze aandacht juist uit naar het voor- en naseizoen. Steeds meer mensen zoeken het hele jaar door ontspanning aan zee. Rust, ruimte, natuur én goede bereikbaarheid maken Voorne-Putten aantrekkelijk - ook voor een korte break of een doordeweeks verblijf” geeft de directeur van de marketingorganisatie aan. “En daar werken we hard aan, samen met de betrokken ondernemers, gemeenten en inwoners in het gebied.”
Lees het volledige artikel van ABN AMRO: 'De Nederlandse kust trekt meer bezoekers dan ooit'.