| Karien Horsten

De Nederlandse kust wint fors aan populariteit - Wat betekent dat voor Voorne-Putten?

 

Volgens ABN AMRO is de Nederlandse kust populairder dan ooit. Het aantal overnachtingen in kustregio’s steeg in 2023 met maar liefst 21% ten opzichte van 2019. Extra opsteker: veruit de grootste stijging was te zien in onze regio: Groot Rijnmond verdubbelde (+112%) het aantal overnachtingen. Vooral onder Nederlanders en Belgen is de belangstelling gegroeid, maar ook Duitsers weten de kust weer goed te vinden. In totaal werden er vorig jaar meer dan 20 miljoen overnachtingen geboekt in de kustgemeenten - een record.
 


Dagbezoekers besteden relatief veel aan de kust

Het uitgavenpatroon van Belgische en Duitse dagtoeristen ligt 24 procent hoger in kustplaatsen. Uit onderzoek van NBTC blijkt dat het uitgavenpatroon in verschillende kustgemeenten gemiddeld op 135 euro per bezoek ligt, in tegenstelling tot andere toeristische niet-kustplaatsen waar er gemiddeld 109 euro per bezoek wordt besteed. Volgens data van het NBTC zijn met name de horeca en strandvoorzieningen die de meeste inkomsten uit dagtoerisme genereren.

 

Nederlandse kust behoort tot de duurdere bestemmingen

Uit gegevens van Booking Experts blijkt dat de omzet van accommodaties gemiddeld in de kustregio bijna het dubbele is van het landelijke gemiddelde. Het prijsverschil weerspiegelt de positie van de kust als aantrekkelijke bestemming, waar de vraag groot genoeg is om hogere tarieven te hanteren.

 

Onze regio onverminderd populair bij Duitsers en Belgen, Spanjaarden in opmars

Voorne-Putten leunt - net als de rest van de Nederlandse kust - zwaar op vaste gasten. Zo'n 49 procent van de gasten is afkomstig uit Nederland. Duitse gasten zijn goed voor 36 procent in de regio Groot-Rijnmond, gevolgd door Belgische gasten met 8 procent. Opvallend is dat volgens onderzoek van NBTC in de stedelijke kustgebieden - waar Voorne-Putten ook toe behoort - de bezoekers internationaler worden. Met name Spanje springt eruit. Door toenemende warmte in eigen land verwacht het NBTC dat Zuid-Europeanen vaker naar Noord-Europa zullen trekken en ook kustregio's hiervan zullen profiteren. 

 

Inwoners Voorne-Putten moeten profiteren van toerisme

In Zeeland kent het succes van het kusttoerisme ook een schaduwzijde volgens onderzoek van Hogeschool Zeeland; waar het draagvlak voor toerisme door overbezetting aan het dalen is. Op Voorne-Putten willen we dit niet laten gebeuren. Eén van de belangrijkste pijlers voor de nieuwe marketingstrategie van Marketing OP Voorne-Putten is bewonersprofijt - zorgen dat inwoners niet inleveren door toerisme maar er juist blijvend van profiteren. Dat gaat verder dan alleen de economische voordelen. Uit onderzoek van NBTC blijkt dat zonder toeristen lokale belastingen omhoog moeten en voorzieningen krimpen: naast iedere euro die een toerist uitgeeft aan een overnachting, gaan er tot wel 3,50 euro naar winkels, horeca, attracties en vervoer. 

 

Groeikansen voor Voorne-Putten

De uitdaging voor onze regio ligt in niet zomaar méér groei, maar in slimme groei: spreiding over seizoenen, doelgroepen en het eiland. Naast werken aan de bekendheid en het imago van Voorne-Putten gaat onze aandacht juist uit naar het voor- en naseizoen. Steeds meer mensen zoeken het hele jaar door ontspanning aan zee. Met name de 55+ doelgroep is een reislustige groep die relatief veel te besteden heeft. Rust, ruimte, natuur én goede bereikbaarheid maken Voorne-Putten aantrekkelijk - ook voor een korte break of een doordeweeks verblijf.

 

Wat kun jij als ondernemer op Voorne-Putten hiermee?

1. Verleng het seizoen
Voorne-Putten is meer dan een zomerbestemming. Denk aan herfstwandelingen, winterse arrangementen of verrassende buitenactiviteiten. We helpen je daar bijvoorbeeld al bij via onze Buitenweer-campagne.

2. Verbind natuur met beleving
Combineer je locatie of dienst met iets extra’s. Denk aan een routekaartje, lokale proeverij of kleine workshop. Beleving zit vaak in het detail.

3. Werk samen 
Koppel jouw aanbod aan routes, andere ondernemers of evenementen in de buurt. Dat vergroot de verblijfsduur én de kans dat gasten terugkomen. Interesse hierin? Neem contact met ons op! 

4. Vergeet je buren niet
Communiceer proactief naar inwoners rondom je onderneming, ontwikkel verrassende arrangementen voor inwoners op toeristische dalmomenten zodat zij mee kunnen profiteren van het voorzieningenniveau in hun omgeving en zet de deur open voor een kijkje achter de schermen.

 

Wil je meer weten over de ander kustregio's?

Lees het volledige artikel van ABN AMRO 'De Nederlandse kust trekt meer bezoekers dan ooit'.

Meer updates